An open letter to all responsive designers out there

How responsive design frequently goes wrong

At smashing magazine there is an article called „Is there ever a justification for responsive text?

So there are some people thinking about taking away content from users of small devices. In the comments some people really discuss about leaving out texts for users of mobile devices! What the heck!?!

Will people who own „just“ an tablet soon get a different web – with less content? A censored web?

Responsive design already very often means: Content removed.

And responsive design sometimes means a reduction of features. What is this good for?

I hate seeing crippled sites on my mobile device – even more: I have serious problems with responsive design, when it is not explicitly triggered by the user. As a user I want to find all functions and texts at the places I know from my desktop experience! Smartphones have easy-to-use zooming functions. It’s a piece of cake to read any part of a page designed for an ordinary screen, as long as I am able to find all parts of the site, where I am used to find them. So please leave the search form on the top right, don’t hide the nav at the bottom of an endless column of articles (which I for sure do not want to read completely!) – Why do I have to scroll for hours, when I want to leave a page?

Because someone said – and unfortunately wrote it in some well visited blog – that this is good user experience? To hell with that guy!

Good user experience is, when I get everything, I want – even on a small screen!

There is one more thing: a lot of devices can read the texts to the user. Why somebody who uses a screen reader on a device with a really small screen (let’s talk about screen resolution of 1 by 1 pixel!)  should not be able to listen the whole text?
Again, and again and again, I want to ask all this strange responsitivity lovers: How you can know my needs and how you dare to decide what content I want to get – and what not.

So what do I suggest? Moderately change the layout, when you are running out of space. Use em instead of pixel to decide, when space is getting a problem. Give everybody the option to choose a linearized version of the content, shorten the texts to teasers for the people who decided to get a compact version of your site, with the possibility to chose, which texts they want to read completely (read more links) and a way back to the normal version any time.

2 thoughts on “An open letter to all responsive designers out there

  1. Das ist ja witzig! – Das neue Layout ist seit gestern online und schon gibt es Mecker. Aber im Ernst: Bei mir auf dem iPhone versteckt sich das Menü hinter einem Button oben rechts (neben der Lupe) – es muss also nicht gescrollt werden.
    Ob das intuitiv ist? Anscheinend nicht. – Muss man also vielleicht noch etwas dran machen.
    Dass ich überhaupt so ein Design nutze, hat verschiedene Gründe.
    Als Frontend-Entwickler kann ich mich vor diesem Trend natürlich nicht drücken – viele Kunden wollen, was sie häufig sehen. Mit meinen Argumenten gegen responsives Design habe ich es häufig schwer, weil es als „Design, das auch auf mobilen Geräten funktioniert“ verkauft wird – ungeachtet der Tatsache, dass auch ein gut gemachtes klassisches Design auf mobilen Geräten funktioniert.
    Also muss ich auch irgendwo damit experimentieren. Das mache ich auf haunschild.de – auch wenn ich das Design gar nicht selber entwickelt habe. So bekomme ich hoffentlich Rückmeldungen wie die von Dir – schließlich habe ich zwar eine Meinung, fühle mich aber nicht wie der Nabel der Welt.
    Letztendlich seid Ihr, die Ihr meine Webseite besucht, wichtiger als ich mir selber bin.
    Wie findest du denn das Layout (ich meine nicht das Design, sondern die Seitenaufteilung, Bedienbarkeit)?
    Kommst du damit zurecht?
    Oder nervt es?

  2. Ich bin etwas irritiert, weil Du zwar schreibst:

    „So please leave the search form on the top right, don’t hide the nav at the bottom of an endless column of articles (which I for sure do not want to read completely!)“

    aber gleichzeitig exakt dieses Verhalten auf Deiner Seite implementiert hast … gibt es einen Grund, warum Du das gemacht hast?

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